Aeg-ajalt arutatakse, misasi on luule ja miks seda vahel nimetatakse poeesiaks ja vahel mitte jne. Meenus, et olen sellest kunagi kirjutanud antoloogia "Eesti luule kuldne klassika I" (kirjastus SEJS) saatesõnas. Teen selle nüüd ka siin kättesaadavaks.
SISSEMINEKUKS
Kui keegi
ütleb end teadvat, mis on luule, siis ärge uskuge. Näilised
sünonüümidki, millega seda nähtust nimetame, kisuvad igaüks ise
kanti.
Ütleme
luule – ja tunneme,
kuidas see seostub viirastuste ja ilmutustega, väljamõeldiste,
valede ja ikka justkui millegi iseeneslikult heljuva ja hõljuvaga
nagu udu orgudes, millest midagi tõhusat pihku ei jää. Samas
võõrsilt laenatud poeesia,
mis kõlab meie kõrvadele vaata et veelgi lennukamalt, viitab
päriselt hoopis tegemisele, sepistamisele, meistritööle. Sugulaste
runo, runous otsekui
ulataks käe tänapäevasest
kunstkirjandusest iidsesse kirjaeelsesse teadvusse, osutub aga
lähemal vaatlusel siiski ka juba seotuks kirjatundmisega (ruunid).
Kusjuures too arhailine taju meelespeetud ja taashääldatud, seotud
ja siduvate sõnade erilisest jõust inimkoosluses pole ka tänapäeval
täiesti unustatud, kuigi tal pole enam ammendavat üldkäibivat nime
ega rakendust.
Igaüks
neist sõnadest viitab vaadeldava asja eri külgedele ning
iseloomustab rohkem iga vaatleja eelhoiakuid kui seda, mida
vaadeldakse. Vist kõige lootusrikkam viis saada otsa peale küsimuses
luule olemusest, tähendusest ja väärtusest on lihtsalt palju ja
palju luuletusi lugeda (võibolla neid ka palju ja palju kirjutada)
ja sealjuures mitte eriti palju rääkida.
* * *
Siinse
eessõna nimi on laenatud Anna Haavalt. Otsides sobivat võtit selle
suurejoonelise raamatu, mida praegu käes hoiate, salalukkude
avamiseks, sattusin nii mõnelegi säärasele palale, mida ma seni
kas ei teadnud või olin põhjalikult unustanud. Ja ometi olen end
pidanud eesti luuleloo päris heaks tundjaks.
Siit ehk
leiakski ühe sobiva teeotsa sisseminekuks sellesse kogumikku. Igasse
kooliskäinud eestlasse, ka kui ta seda endale suurt ei teadvusta, on
sadestunud eesti luulest mingisugunegi kujutlus – vähemasti
niisugustest tekstidest, autoritest ja suundumustest, millest
aastakümnete jooksul õpetlaste, pedagoogide ning meie rahvuslikku
enesepilti vormivate ideoloogide tööga on saanud osa meie
igapäevateadvuse alusmüürist.
Aeg-ajalt
tasub see vundament üle vaadata. Mitte ainult meeldetuletuseks tema
olemasolust ja just-niisugune-olust, ja mitte ainult
meelekinnituseks. Vaid ka et endale üllatusi võimaldada. Miski
senimärkamatu võib lisada hästituntule mõne rikastava või
selgitava varjundi või su seniseid kujutlusi kõigutada. Kuni lugeja
enda vaim pole lõplikult lupjunud, seni pole ka kõige
krestomaatilisem klassika lihtsalt üks paepangaks pressitud kogum
algloomade kivistisi tema maise kodu keldriseintes, vaid jätkab oma
salapärast elu ja paljunemist.
Kasvõi
seesama luuletus, millelt pealkirja laenasin ja mis ongi üks neist,
mille just nende kaante vahelt esmakordselt leidsin. Kui see endast
läbi lasta – eks ole see üks heitlik ja kummaline avalöök,
millega luuletaja oma rahva ette astub? Vaadakem, kui alandlikult
vabanduv on selle lõpusalm:
Ehk
võtad andeks anda mulle,
Mu
kodumaa,
Kui
astun sinu õuedele
Ma
lauluga.
Kes võiks
seda enesepisendamist nähes uskuda, et vaid paar salmi eespool
kandis poeeti vägev ambitsioon, mis lükkas kõrvale laulujumala
labase jutu laulust kui elumurede leevendajast ja rõõmude
väljendajast. Luuletaja algne soov on olnud äärmuslik ja
äärmustestki ülepaiskuv:
Ei
ootnud luulest elumõnu
Ma
iialgi:
Ma
tahtsin kannelt kõlistada,
Et
katkeks ta,
End
surmale nii suigutada
Ma
lauluga.
Mis aga
juhtus, ei olnud see, mida luuletaja elu- ja surmapõlgus eeldas. “Ei
katkend kannel.“ - Löödult, lausa abitult küsib ta: “Mis
nüüd teha?”
Siit ka see
häbelikkus luuletuse lõpus pöördumisel publiku poole. Oli
valmidus ja tahe igavikulisi tõdesid kuulutada, omaenese elu
hinnaga. Aga elu jõgede
voog enne igaviku merde
jõudmist osutus katkematuks ja pikaldaseks…
Lahendumatus
pinges inimese metafüüsiliste püüdluste ja jooksva elamise
arvukate ja erisuguste reaalide vahel pole ju midagi tavatut, eesti
suhteliselt noort (paar sajandit) kunstluulet näib see aga
iseloomustavat keskmisest rohkem. Vahel küll täidavad elusuurused
rõõmud ja mured eneseküllaselt kogu vaatevälja, enamasti aga
kumab neist ikka läbi Enno kadunud kodu
igatsetus ja saavutamatus. Unedes on aimatud igavikulist puhast kulda
oma vastupandamatu, jagamatu hiilgusega, selle kättesaamiseks aga ei
näi olevat teist teed kui et see elujõe põhjaliivast terahaaval
välja uhta.
Suur
kullakatteline monoliit, mis selle kogumiku näol võtab sisse koha
meie lugemislaual, on tegelikult mosaiik sadadest suurematest ja
väiksematest kildudest. Vaid päris kaugelt vaadates sulavad need
ühte, lähivaates saame osa loendamatutest veiklevatest püüdlustest.
Päris sisse
minnes muutume ka ise osaks neist.
No comments:
Post a Comment