Alljärgnev on mu sissejuhatava sõnavõtu tekst 8. mail 2017 Tallinnas toimunud konverentsil "Miks vägivald armastab vabadust?" (korraldaja: SA Väärtustades Elu, teemakeskendus eeskätt nn. lähisuhtevägivallal ja selle vältimise võimalustel).
Lugupeetud koosviibijad !
Mind värbas siia kõnetooli hr Janek
Mäggi, keda tunneme suhtekorraldajana. Ettepanekut kaaludes jäin
mõtlema selle mõiste üle – suhtekorraldaja, suhtekorraldamine.
Nimelt et kas sellise kvalifikatsiooni, sellise ameti olemasolu on
mingi juhuslik, mööduv moevälgatus – või on see midagi
sügavamat, midagi, mis, nagu öeldakse, on tulnud selleks et jääda.
Inimese tekkimise ajast peale on
meid alati olnud rohkem kui üks, mis tähendab, et meie vahel on
alati vältimatult ka mingid suhted. (Muidugi me suhestume ka kõige
muuga, mis me olemasolu keskkonnas leidub, aga piirdume praegu
inimsuhetega.) Meie kui inimeste olemasolu tükkis meie omavaheliste
suhetega on kestnud juba nii kaua, et me nagu peaks juba harjunud
olema ja oskama automaatselt toime tulla. Aga nüüd oleme järsku
ellu kutsunud eraldi institutsiooni meie omavahelise askeldamise
sättimiseks ja vahekordade klaarimiseks. Mis lahti on? Kuidas me
äkki ilma selleta toime ei tule? Ja kas tõesti ei
tule?
Ilmselt siis
mitte. Miski ei teki ju päris tühja koha peale.
Vist on mingi
osa meist hakanud varasemast teravamalt tajuma, et meie kooslus –
inimkond, ühiskond või mõni selle osa, näiteks perekond – ei
saa puht-iseeneslikul stiihilisel moel enam-vähemgi sujuvalt
toimitud ilma ideoloogilise, teoreetilise ja rakendusliku
tugisüsteemita. Millest muidu näiteks see tänane konverentski oma
teemaga? Sest mis see vägivaldsuski muud on kui üks inimsuhete
praktika vorme, stiile ja taktikaid, millega nüüd peame vajalikuks
midagi ette võtta.
Hüpoteesiks
– et miks just nüüd – võiks olla, et mingi kriitilise punktini
on jõudnud ja omavahel põimunud kaks protsessi. Üks on see, et
inimesi on väga palju saanud. Koos vahemaid taandavate
kommunikatsioonivõrgustike edenemisega tähendab see seniolematut
asustustihedust ehk siis seda, et mitte ainult ebamäärast teadmist
teiste olemasolust, vaid pidevaid reaalselt kogetavaid kokkupuuteid
teistega on rohkem kui kunagi varem. Ja teiseks, individuaalne
iseteadvus, mina-taju,
iseloomustab tänapäeval rohkemaid inim-isendeid kui varem –
kusjuures see ei tarvitse kaugeltki alati tähendada adekvaatset
enesetundmist, vaid pigem stiihilist enesekesksust. Teised inimesed
on sel juhul kas minu eneseteostusel risti jalus või siis mõtlen,
et äkki tasub mul neid jõu või nõuga allutada oma tegelike või
kujutletavate huvide teenistusse. Kusjuures asja teeb veel
keerulisemaks ja mõneti irooniliseks see, et selleks minu oma
huviks, mida järgima tahan teisi sundida või meelitada, võib
olla mu tahtmine maksma panna ühiskonna (või mingi selle osa,
näiteks mu oma perekonna) ühishuvi – ehk siis pigem, tunnistagem,
minu visioon sellest
ühishuvist.
Ühesõnaga,
miski, mida tajume tülika probleemina – inimsuhete pundar – on
saanud mitmel põhjusel senisest ilmsemaks, laiemaid piirkondi ja
inimhulki hõlmavaks ja vastavalt siis ka veelgi tülikamaks. Mis
mõistagi võimendab kiusatust kogu see inimeste rohkusest, igaühe
enesekesksusest ja kõigi võrdõiguslikkusest johtuv probleemistik
vältimatust suhtlusest kõige täiega välja juurida, enne kui see
kõikihõlmav suhtlus juba sedavõrd vägivaldseks läheb, et enam
keegi seda ei taluda ega korraldada ei suuda. Võib kujuneda
illusioon, et see väljajuurimine on võimalik.
Ma pole
spetsialist üheski teadmusvaldkonnas, mis selle konverentsi
teemapüstitusega seondub. Niisiis võib mu jutt olla kas tüütult
triviaalne või sootuks metsa poole. Aga mu fundamentaalne
äratundmine on see, et midagi, mille olemasolu on täheldatav aegade
algusest peale, pole võimalik kõige õilsamalgi kaalutlusel
olematuks muuta. See käib ka inimese kui niisuguse latentse
vägivaldsuse kohta. Jutt on inimese eelsoodumusest kõiksugu
asjadeks, antud juhul agressiooniks. Füüsiliseks ja vaimseks. See
eelsoodumus juurdub liiga sügaval. Aga kus ja milles?
Milles see
soodumus, mis nii häirivalt sageli realiseerub, piinu ja laipasid
kaasa tuues – milles see juurdub?
Kas mitte
inimesele igiomases rahutuses – ehk siis põhjani vist seletamatuks
jäävaski rahulolematuses asjade seisuga? Kusjuures pangem tähele:
kui eelsoodumus agressiooniks on see kurja juur, mida tahaks kangesti
välja juurida (kui ainult teaks, kuidas),siis kas omakorda selle
juure juurt – toda rahulolematust – me päriselt üldse tahakski
välja juurida, kui see ka võimalik oleks? Nagu ei tahaks, nagu ei
raatsiks. Miks? Võibolla sellepärast, et me nüüdseks juba
sajandeid kestnud uusaegse mentaliteedi pärijatena näeme
permanentses rahulolematuses – rahulolematuses olemasolevaga,
rahulolematuses saavutatuga, rahulolematuses kasvõi
loodusseadustega – peamist tõukejõudu arengule, progressile. Ja progress
teatavasti on üks äraütlemata kallis asi.
Jutt
pole tingimata ühe vöi teise indiviidi, klassi või grupi
rahulolematusest oma võimalustega konkreetse ühiskonnakorralduse
või tehnoloogia hetketaseme raames. Seda ka, kuid mitte ainult.
Jutt pole tingimata rahulolematusest oma materiaalse toimetulekuga.
Jutt pole ka tingimata ühe või teise indiviidi rahulolematuses
iseendaga, mis on ju pigem tore – kui me vaid nii tihti ei kipuks
selle ajendid ajama väliste olude ja teiste inimeste süüks. Vaid
jutt on lisaks kõigele sellele millestki fundamentaalsemast –
rahulolematusest sellega, mida parema puudumisel oleme nimetanud
inimseisundiks kui niisuguseks – la condition humaine.
Sellest rahulolematusest enda
sees mingilgi moel jagu saamata, seda kuidagi ära
ratsionaliseerimata pole raske kellel tahes osutuda vägivallatsejaks.
Või kui sünnipäraselt või kasvatuse tõttu pole vägivalla
rakendamiseks piisavalt eeldusi, siis sattuda ohvrirolli.
Nii et milline,
kokkuvõtlikult, on vägivallatsemise tekkemehhanism vägivallatseja
poolt vaadates? „Ma tunnen, et pole ühtegi silmapilku, millal
maailm, teised inimesed, loodusseadused ja nii edasi oleks niisugused
nagu mina tahan, ja takka hullemaks, nemad ei tahagi niisugusteks
hakata. Kurat, see teeb ju viha! Ja ma pean selle viha kuhugi panema,
et ma tema kätte maha ei sureks!“ Voila´.
Eelsoodumust
vägivaldsusele saab alla suruda (mis muidugi on samuti vägivald).
Eelsoodumust vägivaldsusele saab suunata kanalitesse, kus see
latentne kalduvus välja elatakse teistele, üldsusele ja ehk
endalegi ohutumal viisil. Eelsoodumust vägivaldsusele saab
kultuuriliselt sublimeerida. Need ja nendetaolised sammud kujutavad
endast inimkonna tsiviliseerumisprotsessi jätku, mille suhtes ei
pruugi olla liiga pessimistlik. Kogemuslikult võib olla isegi
mõõdukalt optimistlik. Kaugenemine metslusest, metsikusest
ürgtungide sublimeerimise ja kommete parandamise teel on täiesti
võimalik.
Samas
ei taha siinkõnelejal kuidagi ununeda ühe Freudi teose pealkiri –
„Ängistus kultuuris“. Eemaldumine metslusest lisab
ürgängistusele uusi ja spetsiifilisi, mis tulenevad põliste
impulsside allasurumisest või ümbersuunamisest. Ega mõistliku
inimese jaoks sellest ju polekski midagi – me ju anname endale aru,
et igal hüvel on oma hind. Kui ma mõistan, et selle asemel, et
kedagi nuiaga maha lüües riskida saada ka ise mahalööduks, on
mulle kasulikum sõlmida temaga kompromislik leping – siis ma
seda hambad ristis ka teen. Ja näe olengi astunud sammukese edasi
rahumeelse, stabiilse, tsiviliseeritud suhtluse teel. Aga need ristis
hambad... see emotsioonide mahasalgamine... ja see lepinguõiguse
järjest keerukamaks muutuv nüansirohkus, millega tuleb end kursis
hoida ja sundida end seda järgima... ühesõnaga, kõik need uued
ängistused – kes ja kuidas mind nendest
vabastab, et ma lõpuks ikkagi ei läheks vägivaldseks kätte?
Ühesõnaga,
kuni elu, seni ka probleemid, ja vanade lahendamine, olgu
kampaaniakorras või vähehaaval, sünnitab uusi. Niipalju lootust
ehk siiski on, et need ei kumuleeru, vaid et uued kummitused söövad
vanad ära. Asi seegi.
Lõpuks lubage
mul lühidalt kommenteerida seda mu laulurida, millest on võetud
tänase konverentsi pealkiri. Ega küll luulelisi kujundeid seletada
ja ümber jutustada õigupoolest ei saagi – just sellepärast ju
ollakse sunnitud luuletusi tegema, et olemuslikult segaseid asju
kuidagi teistmoodi sõnastada ei suudeta. Aga nii umbkaudu prooviks.
Millele autor
viitab, öeldes, et „vägivald armastab vabadust, tahab ta endale
allutada“ ja „enda najale kallutada“? Võibolla umbes sellele,
et absoluutselt võttes tähendab vabadus ka vabadust olla
vägivaldne. Ja et omakorda vägivaldsus pakub omalt poolt
vabadusele nii-öelda katust, selles mõttes, et olgugi vabadus nii
lõpmata positiivne mõiste, on alati kiusatus saavutada vabadus oma
ahistajatest just vägivalda rakendades, kui selleks vaid jõudu on.
Ja siis veel see igavene vaidlus, et kas eesmärk ikka pühitseb
abinõu ehk siis kas vägivald vahendina ei rüveta vabaduse püha
mõistet. Või jällegi: kas siis, kui verevalamist põhimõtteliselt
või õnnekombel vältides siiski vabadus kätte saadakse – kas
siis ikka osatakse nii odavalt kättesaadut vääriliselt hinnata.
Ühesõnaga, nii või teisiti on jutt vabaduse ja vägivaldsuse
tihedast vastastikusest seosest. Ja sellest, et kes ei suuda seda
aktsepteerida ega taha sellele mõeldagi, sellel jääb vaid põgeneda
ja rikkumatu vabaduse-aade kuhugi ära peita.
Kuid põgenemine,
eskapismus, teadagi ei tundu meile küllalt väärikas, ja tõtt-öelda
– kuhu siin ilmas nii väga põgeneda ongi? Kui, siis sinna, mida
(jällegi parema nime puudumisel) nimetame teadvuse järgmiseks või
ülejärgmiseks jne. tasandiks. Et sealt siis loodetavasti saada
julgustust ja näpunäiteid siin-ilma probleemidega, näiteks
vägivallaga, sealhulgas lähisuhtevägivallaga, toimetulekuks.
Enesepettuseta ja ennast a priori teistest paremaks pidamata. Kui
mitte ideaalseks toimetulekuks, siis vähemalt optimaalseks.
Seda ehk
võiksimegi kõik üksteisele südamest soovida.