Millalgi 1970ndate alguses värsistasin
mõned tõlked suure sufi müstiku Rūmī luuletustest, illustreerimaks oma sõbra Peet Lepiku kirjutisi
sufismist ja selle ilminguist. Sõna-sõnalised algtõlked tegi
auväärne asjatundja Haljand Udam, kel endal polnud paraku aega anda
neile poeetilist vormi – ja nõnda siis avaneski mulle võimalus
esmakordselt põgusalt piiluda uimastavasse ja ülendavasse Pärsia
roosiaeda ning püüda midagi selle õhkkonnast maakeelde üle kanda.
Äsja
aktualiseerus see ootamatult uuesti, seoses Peet Lepiku
mõtteloo-raamatu „Universaalid ja islam“ ettevalmistamisega, mis
nüüd ka ilmunud on. Vaatasin nood värsistused uue pilguga üle,
kohendasin ja täpsustasin jõudumööda. Panen nüüd mõned neist
siia üles (omakorda veel kord kohendatult, võrreldes nimetatud
raamatus tooduiga).
Tõlked on autoriõigusega kaitstud.
Igal hetkel loon uue
iidoli, olen kujudevalmistaja,
aga sinu palge ees, paistab, pole ühtegi nendest
vaja!
Sada kuju ma voolin, pannes igasse nendest oma
hinge,
kuid sinu tõelist kuju nähes tulle heidan ma
kogu saja.
Oled sa purjus veinikallaja, oled sa vaenlane
pahatahtlik,
et sa kõike, mis ma vaid püstitan, ruttad lõhkuma
kogu aja?
Minu hing on sinusse valatud, meie hõngudki
segunenud —
näha, kus üks, kus teine, ei suudaks kõige
peenemgi eristaja.
Iga verepiisk minu soonis sinu põrmule ütleb
nõnda:
armastus on meid üheks teinud, lembus me vahelt
kaotanud raja.
Veest ja savist majas mu süda ilma sinuta kurbust
tunneb:
tule, tule mu majja, armas, või hülgan minagi oma
maja!
Hingedest, mis
puhtad kui taevatähed,
taevatähtedelegi valgust läheb.
Väliselt küll tähed valitsevad meid,
päriselt määrame meie nende teid.
Olgugi sa pealtnäha ainult mikrokosmos,
olemuselt ometi oled just makrokosmos.
Väliselt on küll nii, et puuoksad vilju
kannavad,
päriselt aga just viljad okstele elu annavad.
Kui poleks soovi ja lootust, et saabuvad
viljadekuud,
kas siis ükski aednik istutaks ühtki
puud?
Nõnda siis vili on see, mis kannab viljapuu
ilmale,
kuigi vastupidi paistab see meie silmale.
Äravalitu ütles seepärast: “Aadam ja
prohvetid
tulid pärast mind ja mu lippude alla astusid."
Jah, just seepärast ütles too mees, kelle kodu on valguses:
“Meie oleme lõpus, meie oleme alguses.”
Esiisade isa ma olen, olgugi silmale
paistan olevat tulnud Aadamast ilmale.
Minu pärast kummardas Aadamat inglite vägi,
minu pärast ta tõusis ja seitsmendat taevast
nägi.
Aadama isa ma olin, paistkugi teisiti väljast,
ja niisama on seegi, et viljapuu sünnib
viljast.
Ennekõike on mõte ja alles hiljem see
teostub,
eriti selline mõte, mis igavikuga seostub.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kiidetud olgu hetk, mil rõdul istusime — mina ja sina,
üks hing, kuigi kaks oli nägu, keha ja nime — mina ja sina.
Lehtede vilu ja lindude laul meid üleni kastsid kui eluveega
kohe, kui sinna rohtaeda sisse astusime — mina ja sina.
Ainult meile särasid tähed, kui me nende rõõmsasse ringi
sisenesime hiilgava Kuuna otsekui ime — mina ja sina.
Siis aga sinutus, minutus rõõmus, vabana kõigest, mis lahus meid hoidnud,
sinutult, minutult sinutuks, minutuks sulasime — mina ja sina.
Hakkasid magusat himustama taevaste papagoidegi kurgud,
kuuldes, kui rõõmsalt me mõlemad naerda rõkkasime — mina ja sina.
Imelik vaid, et teine meist oli Iraagis ja teine meist Horasanis
selsamal hetkel, mil selliselt ühes viibisime — mina ja sina.
Kas me ei ole otsekui jäljed: teine taevarõõmude vallas,
igaveses valguses, teine põrmus, mis pime — mina ja sina.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kuninga trooni ette teadja saab
iga hetkega —
vagamees terve kuu näeb vaeva
ööpäevase retkega.
Ehkki ka tema võib päevaga
mõndagi korda saata,
pole ta päev eal seda, mis
viiskümmend tuhat aastat.
Ent
teadja päevade mahul pole ei
otsa, ei äärt —
viiskümmend tuhat maist aastat on
iga ta elupäev väärt.
Armastuses ja kires ilmutab
ennast tõde,
kartus ja hirm aga Jumala juurde
iial ei kuulu, oh sõber.
Armul on viissada tiiba, igaüks
välgust ja tuulest,
igaüks allmaailmani ulatub
taevase trooni juurest.
Armunu nende abiga tuule ja
välguna lendab,
samas kui kartlik vagamees jalgsi
rühib ja rändab.
Armunuist taha jäävad need, keda
kartus kohutab –
armupiin on see ratsu, kes otse
taevasse kihutab.
Siis vaid, kui kirg ja armastus
sind oma tiibega puutub,
maailma tavade ahel sinu jaoks
tühiseks muutub.
No comments:
Post a Comment